Saturday 31 October 2015

Gadget Saya



Gadget saya ialah Samsung Galaxy Grand Prime. Samsung Galaxy Grand Prime adalah produk yang dikeluarkan oleh Samsung dengan generasi Samsung Galaxy Grand. Harga telefon ini sebanyak  RM 650 apabila saya beli di pasaran. Warna telefon saya ialah putih manakala terdapat beberapa warna iaitu silver dan hitam. Produk terbaru Samsung memiliki banyak variasi dan spesifikasi yang mendukung setiap gadget yang sudah dikeluarkannya. 

Samsung Galaxy Grand Prime yang memiliki kelebihan SIM Card dengan Dual SIM GSM, jadi memudahkan anda bila ingin memiliki dua kad yang berbeza provider GSM. Jaringan Samsung Galaxy Grand Prime mendukung 2G dan 3G serta data GPRS, EDGE dan HSDPA, dari kedua jaringan ini biasa dihubungkan telefon canggih dengan internet, dan sangat mudah untuk mendapatkan informasi yang lebih ringkas dan mudah dengan menggunakan telefon canggih ini.

Memori internal dan eksternal yang memberikan kelebihan tersendiri dari Samsung Galaxy Grand Prime, kapasitas memori internal mendukung 8GB dan eksternal dengan kapasitas yang dibatasi 64GB. Kedua memori ini memberikan penyimpanan yang lumayan luas untuk aplikasi dan data yang anda miliki. Tapi yang disayangkan dari smartphone ini hanya mendukung Random Access memory yang biasa disebut RAM hanya berkapasitas 1GB. Sistem smartphone yang berhubung dengan Android memang membutuhkan memori internal mahupun eksternal yang tinggi, kerana setiap aplikasi yang sudah berpasang dalam telefon ini maka data dari aplikasi tersebut menyimpan pada memori eksternal. Tetapi lebih banyak memori internal yang berkurang kerana semua aplikasi menuju memori internal. Telefon canggih Samsung Galaxy Grand Prime bersokong dengan Android v4.4.2 KitKat yang merupakan sistem operasi keluaran terbaru pada tahun 2014.

Spesifikasi Samsung Galaxy Grand Prime lebih menonjol dengan kamera utama atau belakang beresolusi 8MP yang memiliki ukuran 3264 x 2448 pixels, dari resolusi yang lebih besar maka telefon ini menghasilkan foto yang lebih berkualiti yang baik. Telefon canggih ini juga terdapat ciri-ciri yang mendukung kamera utama iaitu autofocus, LED flash, Geo-tagging, touch focus, tidak hanya untuk foto tetapi juga biasa digunakan untuk video 1080p@30fps. Kelebihan Samsung Galaxy Grand Prime juga terdapat pada kamera depan yang beresolusi 5MP, kamera depan baisa anda gunakan komunikasi Video call serta foto selfie yang banyak orang menginginkan kamera depan dengan resolusi besar.

Di samping kelebihan yang maksimum, prosesor yang dimiliki Samsung Galaxy Grand Prime mendukung Quad-core berkecepatan 1.2 GHz Cortex-A53. Prosesor ini memberikan proses kecepatan yang lebih cepat untuk aplikasi sedang berjalan. Telefon canggih ini juga memiliki kelebihan dalam penambah daya iaitu Li-Ion memiliki kapasitas 2600 mAh, dari kapasitas tersebut telefon canggih biasa dengan waktu bicara (2G) / kurang lebih 17 h (3G), dan pemutar musik kurang lebih 75 h. Kelebihan dari penambah daya yang biasa anda pastikan telefon ini biasa tahan kurang lebih 1 hari bila digunakan terus.

Telefon canggih ini disayangkan hanya mendukung type layar TFT capacitive touchscreen, 16M colors, untuk type ini lebih rendah di banding IPS. Ukuran layar juga pengaruh terhadap telefon canggih, Samsung Galaxy Grand Prime yang memiliki ukuran layar 540 x 960 pixels, beresolusi 5.0 inches tapi untuk kepadatan yang rendah iaitu ~220 ppi pixel density. Kelemahan ini menunjukkan hasil foto dan tampilan yang kurang tajam serta kualiti yang sedikit buruk. Berat telephone canggih 156 g lebih berat dibanding dengan smartphone lain yang memiliki resolusi sama.

Dalam telefon canggih saya, terdapat banyak aplikasi yang saya disimpan seperti  “Messenger”, “Whatsapp”, “Wechat”, “Gmail”, “Google”, “Youtube”, “Facebook”, “Polaris office”, “ Pic Collage”, “Play Store”, dan “Chrome”. Saya menggunakan aplikasi-aplikasi iaitu  “Messenger”, “Whatsapp”, “Wechat”,  ”, “Facebook” dengan bertujuan hiburan. Melalu aplikasi-aplikasi ini, saya dapat berkenalan dengan orang ramai manakala senang berhubung antara satu sama lain kerana menjimatkan kos dan masa. Selain itu, “Gmail”, “Google”, dan “Chrome” adalah aplikasi-aplikasi untuk mendapatkan informasi sesuatu  bertujuan untuk menambah ilmu pengetahuan. Saya sering menggunakan telefon  saya bertujuan untuk akademik seperti muat turun nota yang diberikan oleh pensyarah dalam internet dengan menggunakan “Polaris office” dalam bentuk  Microsoft Word, Excel dan Powerpoint. Seterunya, mesej, panggilan, kalkulator, kalender, memo, jam, dan radio yang sering saya digunakan dalam aktiviti harian. Gadget saya membantu  kehidupan saya untuk memudahkan kerja harian saya. Ini menyebabkan kos, masa dan tenaga saya dapat dijimatkan.

No comments:

Post a Comment