Saturday 31 October 2015

Pemerhatian - Bunga Mawar










Mawar yang dikenali dengan nama bunga rose atau ratu bunga berasal dari dataran Cina, Timur Tengah, dan Eropa Timur.  Mawar merupakan salah satu jenis tanaman hias yang disukai wanita  dan populer di dalam kalangan masyarakat kerana bunga mawar merupakan bunga yang unik. Keunikan bunga mawar dapat dilihat dari struktur bunganya, variasi warna bunga yang indah, dan variasi warna yang melambangkan perasaan.

Bunga mawar memiliki struktur tumbuhan yang unik. Tanaman bunga mawar merupakan kelompok tumbuhan berbiji dengan pohon yang batangnya berkayu. Tumbuhan ini mempunyai akar tunggang. Batang dan akar mempunyai lapisan jaringan sehingga dapat memperbesar. Mawar merupakan tumbuhan dengan batang yang berduri tajam dan kulit batang halus licin. Mawar berkembang biak dengan cara stek. Pada umumnya mawar memilki duri berbentuk seperti pengait. Selain itu, bentuk dasar daun membulat dengan variasi cuping menjari atau elips dan memanjang. Bentuk bunga mawar ada yang tunggal dan ada yang tertata dalam bentuk payung dengan perhiasan bunga setiap lingkarnya sebanyak 4-5 buah. Mahkota bunga terdiri dari lima helai daun mahkota. Ovari terletak di bahagian bawah daun mahkota dan daun kelopak. Benang sari dan putik bunga mawar tersusun pada dasar bunga yang berbentuk guci dan apabila sudah matang akan menjadi semacam buah buni/hip yang di dalamnya berisi biji. Tinggi tanaman ini bervariasi, mulai dari beberapa centimeter hingga beberapa meter.

Keunikan lain dari bunga mawar adalah variasi warnanya. Beberapa warna bunga mawar memiliki daya tarik tersendiri. Variasi warna bunga mawar iaitu merah, jingga, merah muda, merah hati, kuning, putih, ungu, biru, hijau, merah putih, hitam, merah kuning, dan kuning jingga.Keunikan yang seterusnya dari bunga mawar iaitu banyak digunakan untuk mengungkapkan perasaan pada seseorang. Oleh kerana itu, variasi warna bunga mawar memiliki makna yang berbeza-beza. Mawar merah melambangkan cinta kasih, kecantikan, dan romantik.  Mawar jingga melambangkan keinginan antusiasme, gelora cinta, kekaguman yang luar biasa, dan rasa haus akan cinta. Mawar kuning pula melambangkan awal baru kegembiraan, ucapan selamat datang, dan kenangan indah yang tidak terlupakan. Selain itu, lambang kebahagiaan, kekaguman, dan kelembutan disimbolkan dengan mawar merah muda sedangkan cinta sejati, cinta yang murni atau suci, dan kemurnian hati merupakan lambang dari mawar berwarna putih. Manakala, mawar ungu melambangkan keunikan, cinta pada pandangan pertama, dan perlindungan cinta ayah atau ibu. Selanjutnya, mawar hijau melambangkan ketenangan, sedangkan mawar hitam melambangkan kematian dan perpisahan. Selain warna itu, mawar yang berwarna merah hati melambangkan kecantikan. Mawar merah putih melambangkan penyatuan dan rasa semangat dilambangkan dengan mawar kuning jingga.

Bunga Mawar memiliki banyak maanfat iaitu menegah penyakit jantung, dapat menghilangkan jerawat,dan merawat kesihatan rambut, kulit dan mata. Dalam dunia kesihatan, bunga mawar dijadikan sebagai ubat yang dapat mencegah penyakit jantung. Ramai orang percaya bahawa bunga mawar mengandung beberapa zat yang baik untuk kesihatan tubuh salah satunya adalah dapat mencegah penyakit jantung. Keduanya, dapat menghilangkan jerawat. Air dari bunga mawar merupakan bahan pembersih yang mengandungi kaya dalam antioksidan dan mampu untuk membunuh bakteri penyebab jerawat. Biasanya salon menggunakan bunga mawar sebagai bahan rawatan. Jika anda ingin mencubanya di rumah cukup dengan cuci wajah anda dengan air hangat yang sudah dicampur dengan bunga mawar. 

Ketiganya ialah merawat kesihatan kulit. Bunga mawar dapat menjaga keseimbangan pH alami kulit dengan cara mencampurnya dengan air. Air dari bunga mawar ini dapat menyeimbangkan produksi kelenjar sebum pada kulit. Hal ini dapat digunakan baik untuk kulit anda yang berminyak mahupun untuk kulit kering. Selain itu air dari bunga mawar ini juga mampu untuk melawan berbagai penyakit kulit serta kusam. Air mawar juga baik untuk menjaga kesihatan rambut, kerana dilengkapi dengan penyejuk yang dapat melembapkan kulit kepala. Cukup dengan menuangkan mawar bersama dengan syampu sehingga menciptakan aroma khas harum. Seterusnya, dapat menjaga kesihatan mata. Mata lelah dan lingkaran gelap yang sering terlihat pada bawah mata dapat diatasi dengan menggunakan air mawar. Air dari bunga mawar ternyata juga dapat digunakan untuk mengatasi mata merah dan lingkaran gelap pada bawah mata. Caranya cukup mudah dengan menitiskan 2-3 titis pada mata, lalu pejamkan mata selama beberapa minit untuk membersihkan mata. Lakukan dengan rutin untuk menghindari infeksi pada mata.Kesimpulannya, bunga mawar mempunyai banyak khasiat positif bagi tubuh. beberapa titis air.

No comments:

Post a Comment